חוקת תחרויות PAM XTREME, כללי.
בדף זה תוכלו למצוא את כל המידע לגבי תנאי השתתפות, הגבלות וכולי בתחרויות השונות OUTDOOR ו-INDOOR.
לציין כי החוקה היא הקובעת והיא לא ניתנת לשינוי.
1. נוהל הרשמה לתחרויות.
2. נוהלי בטיחות.
3. נוהל הגשת עירעורים.
4. תכנון לוח תחרויות שנתי.
חוקת הקלוב לתעופה לישראל טיסנים ומסוקים.
קלוב התעופה לישראל
טיסנאות
מסונף לפדרציה הבינלאומית לאוירונאוטיקה
THE AEROCLUB OF ISRAEL
AEROMODELING ASSOCIATION
Affiliated to the Federation Aeronautique Internationale
נהלי בטיחות בהטסת טיסניo
67 HAYARKON ST., P.O.B. 26261 TEL-AVIV 61263 אביב תל 26261 ת .ד . 67 הירקון
http://www.aeroclub.org.il, E-mail: office@aeroclub.org.il
TEL: 972 (3) 5175038 972 (3) 5175038 , 5109930 :טל , Fax: 972 (3) 5177280 :פקס2
מעקב עדכונים
סעיף מועד שינוי מהות השינוי
הכול 1/1/2007 הוצאה ראשונה
נהלי בטיחות בהטסת טיסנים
.1 הגדרה
טיסן הינו כלי טייס כבד מן האוויר, עם או בלי מנוע ואשר אינו מסוגל לשאת אדם .
.2 כללי
.2.1 נהלים אלה אין בהם כדי לגרוע מכל חיקוק ו/או תקנה אשר פורסמו בעבר ו/או יפורסמו בעתיד א, לא
להוסיף ולהנחות את טיסנאי קלוב התעופה על סמך¬ ניסיון מצטבר קודם .
.2.2 פעולה עפ"י נהלים אלה עשויה למנוע תאונות ותקריות ולאפשר לטיסנאים המשך¬ פעילות בטוחה וחופשייה
ממגבלות ומחיקוקים העתידיים להתפרסם ע"י המחוקק במקרה ויתרחשו.
.2.3 באמצעות¬, אנו מבקשים להפי" נהלים אלה בקרב חברי¬ וציבור הטיסנאים הפועלים באזור¬ ואשר טרם
הצטרפו לקלוב התעופה, במטרה לצרפם לפעילות בארגוננו וע"מ שידבקו גם בנהלים הנ"ל , פעולה אשר
ללא ספק תבטיח את ביטחונם¬ האישי בשטח בו הינם¬ פועלים.
.2.4 נהלים אלה אפשר שיוכנסו בהם שינויים מעת לעת, יש לעקוב אחר השינויים ולעדכן עם פרסומם את הנהלים שברשות¬.
.3 הוראות בטיחות כלליות
.3.1 לא יוטס טיסן בתחרות או בנוכחות צופים, אלא לאחר שהוטס קודם בהצלחה, באזור ובמרחק שאינו מסכנים אדם או רכוש .
.3.2 טיסנאים מתחילים יטיסו בעזרת מטיס מנוסה עד אשר ירכשו יכולת הטסה עצמאית ובטוחה.
.3.3 אין להטיס טיסן אשר אינו נושא סימון שם בעליו, כתובתו ומספר פעילות בק .ה. ל טיסנאות.
.3.4 אין להטיס טיסנים בגובה העולה על 400 רגל במרחק הקטן מ- 5 ק"מ משדה תעופה ללא אישור מפעיל השדה.
.3.5 יש לתת זכות קדימה מידית לכלי טיס מאוישים ולהימנע מטיסה בסמוך¬ להם.
.3.6 שני כלי טיס הטסים חזיתית אחד כלפי השני, כל אחד מהם יפנה ימינה.
.3.7 כל חלקי המתכת או חלקים בעלי קשיחות דומה, וכן ספינרים המופנים קדימה, יהיו בעלי רדיוס מזערי של 5 מ"מ
.3.8 יש למלא אחר הוראות הבטיחות והתפעול של השדה בו מתבצעת הפעילות. אין להטיס טיסן ברשלנות או בפזיזות שיש בהם כדי לסכן חיים או רכוש.
.3.9 אסור שימוש:
3.9.1. במדחפים בעלי להבי מתכת .
3.9.2. במדחפים שתוקנו.
3.9.3. במדחפים המתקפלים קדימה וקצוות מדחפים המצביעים קדימה בכוון הטיסה.
3.9.4. במנועים שלא הורכבו בצורה נכונה.
3.9.5. בשפות התקפה חדות.
3.9.6. בספינרים או מצמדי מדחפים חדים.
3.9.7. בציוד אלחוטי שלא מורכב בצורה שתבלום זעזועים במקרה של רעידות מנוע.
3.9.8. בכל עומס או חלקים כבדים שינתקו.
3.9.9. בכל פתיל בעירה שאינו מובל בצינורית או מתקן כיבוי.
3.9.10. * אין להשתמש בכל אמצעי פירוטכני או נפי" בטיסנים *
3.9.11. **ילדים מתחת לגיל 12 מורשים להיכנס לשטח הפעילות רק כמטיסים או תחת אחריותו של
מדריך¬. **
.6 טיסנים נהוגי רדיו
6.1. הגדרה
טיסן עם או בלי מנוע אשר מתומרן באופן אווירודינמי " ע י משטח/י היגוי באמצעות מערכת בקרה אלחוטית המופעלת ע"י מטיס .
.6.2 שטח ההטסה
על שטח הטסת טיסנים נהוגי רדיו לעמוד בתנאים הבאים :
6.2.1. עמידה בתקנות הטיס (תקנה 180 ) 'ז הרשומה להלן .
6.2.2. הצבת שלטי אזהרה /ו או סדרנים /ו או חבלול ( בהתאם לצור¬ ,) באופן שימנע כניסה /ו או
חציית שטח ההטסה ע"י בני אדם וכלי רכב.
6.2.3. המצאות ערכה בסיסית להגשת עזרה ראשונה ורכב פנוי (רכב פרטי).
6.2.4. במקרה של פעולה בשדה תעופה או מנחת , יש לפעול באישור בעל רישיון המפעיל ובתיאום
עימו.
.6.3 הגבלות לטיסנים נהוגי רדיו (תקנה 180 )'ז
לא יפעיל אדם טיסן נהוג רדיו
6.3.1. באזורים אסורים להפעלת טיסנים שנקבעו בפמ"ת או ספר עזר מבצעי של מחזיק הרישיון .
6.3.2. במרחק של פחות מ- 150 מטרים מבסיס .ענן
6.3.3. באזור שבו תנאי הראות הם למרחק של פחות משלושה ק "מ
6.3.4. בקרבת מטוסים טסים (טווח TBD ).5
6.3.5. במרחק של פחות &מ 250 מטרים משכונות מגורים, בנין ציבורי כגון בית ספר, בית חולים,
קולנוע וכיו"ב או במקום של התקהלות בני אדם בזמן פעילותם.
6.3.6. ביחס לשדה תעופה:
6.3.6.1. בתחום אזור פיקוח שדה תעופה או מנחת.
6.3.6.2. בתחום של פחות מ- 2 ק"מ מכל נקודה של המסלול. אלא אם קיבל אישור לכך¬
מאת מנהל שדה התעופה או ממפעיל המנחת או אם נקבע אחרת בפמ"ח
6.3.6.3. אין להשליך¬ כל חפץ מכלי הטיס או לרסס ממנו בטיסה אלא באישור מראש
המנהל ואלא כן אם נקט אמצעי זהירות למניעת חבלה או נזק כתוצאה מכך¬.
.6.4 אופן הפעולה בשטח ההטסה
6.4.1. יש להישמע להוראות המדריך¬ התורן או המטיס הבכיר בשטח ההטסה.
6.4.2. האחריות למילוי הנהלים תחול תמיד על המטיס בפועל גם אם נכח במקום מדרי¬ך תורן .
6.4.3. החניית הרכבים, הנחת ציוד ועמידת קהל תעשה בצד אחד בלבד של המסלול במרחק של 20 מטר לפחות מציר המסלול.
6.4.4. המטיס יעמוד בצד המסלול הקרוב לחניה וישאיר את המסלול פנוי.
6.4.5. ***פתיחת משדרי רדיו תעשה רק לאחר רישום התדר ברשימת התדרים ותיאום בין המטיסים ,כ¬שבזמן נתון יופעל רק מכשיר אחד מהמכשירים בעלי התדר הזהה.***
6.4.6. מסלול טיסת הטיסן יהיה תמיד מעברו השני של המסלול. בהתייחס למקום עמידת הצופים
והמכוניות. אין לחצות בטיסה ובשום אופן את ציר המסלול והמשכיו הדמיוניים בכיוון
הצופים.
6.4.7. הטסה מעל ציר המסלול מותרת רק בעת גישה לנחיתה, נחיתה והמראה.
6.4.8. אסורה בכל תוקף הטסה מעל לבני אדם, מכוניות, כבישים, מבנים, מטוסים וכיו"ב
6.4.9. טיסנאים מתחילים ומתלמדים, יטיסו רק בעזרת מדריך¬ הטסה או טיסנאי מנוסה.
6.4.10. לא ימצאו בשדה אחד באוויר בעת ובעונה אחת למעלה מחמישה טיסנים. למעט בתחרויות
בטיסני דאון נהוג רדיו , וגם אז לא יותר מ-8 טיסנים בו זמנית.
6.4.11. יש להפסיק פעילות באופן מיידי, באם לא מתקיימים התנאים הדרושים להפעלת שטח
ההטסה ובאם נשקפה סכנה כל שהיא לחיים או לרכוש.
6.4.12. יש לבצע בדיקות טווח מערכות נהוג הרדיו לפני כל טיסה ראשונה בכל יום, או בכל מקרה
שקיים חשש לאי תקינות המערכת.
6.4.13. יש לבצע בדיקות תקינות מערכות הטיסן לפני כל טיסה. יש להקפיד במיוחד על ביצוע סעיף
זה בטיסן חדש או משופץ.
6.4.14. אין להטיס טיסנים ללא משתיק קול במנועי 2 פעימות. דרגת הרעש המכסימאלית המותר
עד DB 96 ( או פחות, בהתאם לחוקת המחלקות).
6.4.15. לפני הסעת טיסן על המסלול או חצייתו , יש לוודא כי אין טיסנים בקו ההמראה /ו או
הנחיתה ושהמסלול פנוי.
6.4.16. במקרה של הפרעות רדיו או תקלות מכל סיבה שהיא, יש לעשות מאמץ על מנת להפנות את הטיסן לעבר הקרקע ולנקודה מרוחקת מציבור ורכוש.
6.4.17. יש לשמור על סדר וניקיון בשדה ההטסה.
6.4.18. בנוסף לאמור בפרק זה יש לפעול עפ"י נהלי העבודה הפנימיים לכל שדה ושדה. נהלים
פנימיים של השדה לא יעמדו בסתירה עם נהלים אלה.
6.4.19. אין לבצע טיסות באזור שבו הרוחות הם בעוצמה של למעלה מ 13 מטר בשנייה אם הרוח
היא רוח מסלול , או 10 מטר בשנייה כ ( 20 קשר) אם הרוח צולבת למסלול ונושבת לכיוון
הצופים.
6.4.20. אין להתחיל ריצת המראה לפני עמידה בתנאים הרשומים מעלה.
.7 תחרויות ואירועים
הגדרה 7.1.
פעילות משותפת של יותר ממשתתף אחד, קורס, תחרות, מפגן, השתלמות וכיו"ב . בין אם נעשית תחת כיפת השמים, ובין אם במקום סגור .
.8 מפגנים
.8.1 מפגנים נערכים במטרה לחשוף קהל רחב להישגים ולפעילות ספורטיבית. הואיל וציבור הצופים גדול
באירועים אלה חובה עלינו לשים דגש על הבטחת שלומו ורכושו תו¬ הפגנת רמה נאותה וביצוע מפגן מהנהומרשים. לפיכ¬ך, יש להקפיד שבעתיים על מילוי הוראות אלה ולתרגל התוכנית עד להשגת התוצאה הדרושה .
.8.2 יש לפעול עפ"י הנהלים וההוראות בשגרה ועפ "י הנהלים הרשומים מטה תוך הקפדה יתרה על אי חריגהמהם.
.8.3 חובה לתחום את הקהל באמצעות חבלול /ו או גידור /ו או סדרנים במספר מתאים לתנאי השטח ולמספרהצופים. במפגנים גדולים במיוחד יש לתגבר באמצעות שוטרים.
.8.4 יש לתת בשטח פתרונות לנושא עזרה ראשונה ופינוי , כיבוי שריפות ושירותים בסיסים כגון מים, צל וכו .'
.8.5 יש לשים דגש על מסלול מתאים לביצוע המפגן כולל שטחים מישוריים ופנויים ממכשולים בקדמת המסלולבצידו המנוגד למקום עמידת הקהל ובסופו.
.8.6 אין לבצע מבצעים אוויריים אשר טרם נוסו בהצלחה שלא בנוכחות קהל.
.8.7 אין לבצע בשום אופן טיסה מעל קהל לכל מטרה שהיא וכן אין לבצע הטלה או הצנחה אלא באישור מראש של אחראי בטיחות האירוע ומנהל האירוע.
.8.8 מנהל המפגן או עוזרו (, אחד מהשניים בלבד) יעביר למשתתפי המפגן התראות לקראת תורם בהטסה. יפקח על פתיחת משדר במקרה של תדרים חופפים ויאשר המראות. לשם הגברת השליטה רצוי שימוש במכשירי קשר נישאים.
.8.9 יש לדאוג למערכת כריזה מתאימה בהספקה ופיזורה לגודל השטח ולתכוניותיו. ליווי האירוע בהסבריםלקהל , משמש כאחד הגורמים העיקריים להצלחתו. לפיכך¬ יש לדאוג לקריין מנוסה בתחום זה. המכיר אתתוכנית הפעילות ואופייה
8.10. פעילים וסניפים המעוניינים לארגן מפגן הטסה יגישו בקשה בכתב כ¬שיתקבלו במשרדי הקלוב טיסנאות21 יום מראש.
הבקשה תכלול את הפרטים הבאים :
8.10.1. מטרת ביצוע המפגן .
8.10.2. מקום ביצוע המפגן.
8.10.3. זמני המפגן.
8.10.4. אישור השימוש בשטח (בכתב).
8.10.5. שם מנהל המפגן.
8.10.6. עוזר מנהל המפגן.
8.10.7. האחראי לסדר ומשמעת.
8.10.8. רשימת משתתפים סופית.
8.10.9. פירוט מדויק, כולל זמנים של המבצע האווירי.
8.10.10. הערכת מספר צופים.
8.10.11. אמצעי תיחום ובטיחות קהל.
8.10.12. הערות נוספות בנוגע למפגן.
8.11. לתפקידים רשמיים במפגני . ק.ה.ל. טיסנאות ימונו רק טיסנאים מוסמכים, מנוסים ומיומנים אשר הוכיחורמה נדרשת בעבר .
8.12. אישור תוכנית המפגן תינתן בכתב למנהל המפגן לאחר בדיקת פרטי הבקשה.
8.13. מנהל המפגן יהיה אחראי כלפי ק.ה.ל. טיסנאות לביצוע המפגן לפי התוכנית ותת נהלי הבטיחותוההוראות הקיימים.
8.14. מפגני ההטסה אשר לא אושרו בכתב ל- . ק.ה.ל. טיסנאות לא תחול עליהם אחריות ק.ה.ל. טיסנאות , בכל אופן וצורה , כמפגן וכהטסה בודדת . לא יכוסו במסגרת ביטוח וינקטו אמצעים נגד המשתתפים.
.9 ביטוח
.9.1 כל טיסנאי באשר הוא חייב להיות מבוטח בביטוח צד ג' לנזקי רכוש וגוף וכן בביטוח תאונות אישיות .
.9.2 .ה.ק ל טיסנאות יחליט מידי שנה לגבי רכישת פוליסת ביטוח צד ג' ופוליסת ביטוח תאונות אישיות, גובה הכיסויים, ותחולתה לגביו לגבי פעיליו.
.9.3 הפוליסות תתייחסנה לאחריותו החוקית של המבוטח כלפי צד ג' בעיסוקו כבעלים ו/או מפעילים ו/או מחזיקים ציוד להטסת טיסנים וכן בהיותם יוזמים, מארגנים, מנהלים, ומבצעים הטסת טיסנים, בניית טיסנים, תחרויות הטסת טיסנים, מפגני הטסת טיסנים לראווה, ופעילויות ספורטיביות וחברתיות כמקובל בענף.
.9.4 .ק.ה.ל. טיסנאות לא יכיר בפוליסות שונות מהפוליסה שלו. כל פוליסה נוספת אותה ירכוש מטיס כלשהו תהווה כיסוי נוסף למקרה תביעה.
.9.5 על פעילי ק .ה. ל להטיס בהתאם לנוהלי ספר עזר מבצעי זה.
.9.6 פעיל שהיה מעורב בתאונה או אירוע חריג בו נגרם נזק לגוף ו/או רכוש יודיע על כ¬ למשרדי העמותה מידית ולא יאוחר מ - 48 שעות מקרות המקרה.
.10 חובת דיווח
10.1. במטרה להפיק את מלוא הלקחים מתקריות וליישמם בעתיד, וע"מ לטפל בהם במועד מבחינת
אחריות ק.ה.ל.. חובה על כל חברי ופעילי קלוב התעופה לישראל לדווח על כל אירוע או תקרית אשר גרמה לפגיעה, ולו גם הקלה ביותר, באדם ו/או נזק לרכוש .
10.2. חובת הדיווח חלה על הצדדי המעורבים, מנהל האירוע (אם במסגרת האירוע , ) ובידי כל אדם אחר שהיה עד ראיה.
10.3. את הדיווח יש להעביר טלפונית ובכתב, תו¬ 48 שעות מקרות האירוע, לידי מנכ"ל ק .ה. ל טיסנאות או "וי ר ק .ה. ל טיסנאות. על הדיווח לכלול את הפרטים הבאים: מקום האירוע, שמות המעורבים (פוגעים, נפגעים ועדי ראיה) כתובתם ומספרי הטלפון שלהם, הכלים המעורבים, פרטי על הנזק שנגרם ומהותו, פרטי מוסר הדיווח.


חוקת תחרויות פנים ארצית - טיסני אווירובטיקה נהוגי רדיו - סקייל (IMAC)
1. מבוא
1.1. החוקה הפנים ארצית מיועדת להגדרת הפעילות הספורטיבית של מחלקת טיסני אווירובטיקה נהוגי רדיו - סקייל.
1.2. החוקה נועדה להגדיר למתחרים במחלקות הפנים ארציות את אופן קיום התחרויות וכן לשמש כמדריך לשופטים.
1.3. על הפעילות במחלקת טיסני אווירובטיקה נהוגי רדיו – סקייל יחולו הוראות חוקת קה"ל והוראות כל דין בכל הנוגע למטיס, הטיסן והציוד. בנוסף:
1.3.1. בטיחות הצופים, המתחרים, השופטים ומארגני התחרות מהווה מטרת-על של כל תחרות ואירוע במחלקת טיסני אווירובטיקה נהוגי רדיו - סקייל.
1.3.2. כל מטיס אשר ינהג בצורה בלתי ספורטיבית ו/או יפר את חוקי הבטיחות ו/או יסכן את חייו ו/או חיי הסובבים אותו, יפסל מיידית מהמשך השתתפות בתחרות בהתאם לשיקול דעת השופטים בתחרות. השופטים יוכלו, בהתאם לשיקול דעתם, לנקוט נגד אותו מטיס הליכי משמעת נוספים לרבות הרחקה מתחרויות נוספות של אותה שנה.
2. מטרה
להעתיק ולחקות אווירובטיקה של מטוסים אמיתיים בטיסנים נהוגי רדיו באופן אמיתי ומאתגר למטיס ומעניין לצופים.
3. תחרויות פתוחות
3.1. התחרויות פתוחות למטיסי טיסנים אווירובטיים נהוגי רדיו חד כנפיים או דו כנפיים, שהם חיקוי או דגם של מטוס אמיתי. כן יורשו דגמי טיסנים הדומים למטוסים אווירובטיים אמיתיים אשר יכולים לבצע טיסות אווירובטיות בתוך "המרחב האווירי" כהגדרתו להלן. מוטת הכנף, חייבת לכל הפחות להיות 80" דהיינו 203 ס"מ.
3.2. כל רמות ההטסה, למעט רמת מתחילים (BASIC), מחייבות את המטיס ומטיסו לעמוד בדרישות המפורטות בסעיף 3.1 לעיל. רמת מתחילים (BASIC) פתוחה לכל מתחרה המטיס טיסן אווירובטי נהוג רדיו חד כנפי או דו כנפי. אין דרישה למידות מינימאליות של הטיסן אלא אם פורסמה הודעה זמן סביר מראש ע"י קה"ל.
3.3. "סדרת התרגילים הידועה" מפותחת מידי שנה על-ידי IMAC, אשר מקיימת ועדה מיוחדת לשם כך בשיתוף עם ה-FAI. סדרות התרגילים הרשומות של כל הרמות ישמשו בכל התחרויות והאירועים, במידת האפשר כפי שהן מפורסמות באתרIMAC. לא יעשו שינויים בסדרות התרגילים אלא באישור קה"ל.
3.4. "סדרת התרגילים הלא ידועה" תילקח מקטלוג של סדרות ותרגילים ידועים שאושרו ע"י קה"ל.
3.5. רמות הקושי ("FACTORK") לסדרות התרגילים הידועות והלא ידועות ילקחו ממילון "ARESTI".
4. הגדרות הטיסנים
4.1. בכל טיסן יותר מדחף אחד (1) בלבד. הנעת הטיסנים תעשה במנוע שריפה פנימית או מנוע/ים חשמלי/ים, אך אין הגבלת נפח/הספק למנועים. אם הטיסן ממונע באמצעות מנוע שריפה פנימית מותר שיהיה מותקן בטיסן מנוע אחד (1) בלבד, ואם הטיסן ממונע באמצעות מנוע חשמלי מותר שיהיו מורכבים בו יותר ממנוע חשמלי אחד (1).
4.2. על הטיסן יחולו כל הוראות הבטיחות של קה"ל.
4.3. אסור שיהיו מותקנים בטיסן אביזר/ים ו/או מכשירים כלשהם שיש בהם כדי לגרוע משליטה בלעדית של המטיס בטיסן, לרבות ג'ירו/אים, טייס/ים אוטומאטי/ים וקוצב/י זמן.
4.4. חוק בונה הטיסן לא יחול על המחלקה.
5. מגבלות רעש
5.1. רמות רעש מירבי. הרעש המרבי בגובה הקרקע לכל הרמות לא יעלה על 96 דציבל כאשר מדידת הרעש נעשית על קרקע רכה כדוגמת דשא ו-98 דציבל כאשר מדידת הרעש נעשית על קרקע קשה כדוגמת כביש, בטון, או אספלט. במקרה של תנאים חריגים רשאי מנהל התחרות לקבוע מדד רעש מתוקן.
5.2. שיטת מדידת רעש אחידה. מד הרעש יוצב במורד הרוח, במרחק של 7.5 מטר מציר האורך של הטיסן, בקו ישר עם תיבת המדחף ובגובה של 60 ס"מ. מד הרעש יהיה מופנה ישירות לכיוון הטיסן ובמיוחד לגוף הטיסן. בשעת מדידת הרעש מנוע של הטיסן יופעל בהספק מירבי. אין להציב עצמים מרעישים אחרים במרחק של פחות ממטר אחד ממד הרעש.
5.3. מבחן רמת רעש על הקרקע. לפני הטיסה של הסיבוב הראשון בתחרות כל טיסן חייב לעמוד במבחן מדידת רמת רעש על הקרקע. המבחן יתבצע בתחום שטח התחרות על-ידי מנהל התחרות או עוזריו. על המבחן להתבצע במיקום שיקבע מנהל התחרות וניתן לסיימו לפני או בזמן הסיבוב הראשון. טיסנים אשר צלחו את המבחן לא ימדדו שנית במהלך התחרות אלא אם הורגש שרמת הרעש שלהם גברה משמעותית במהלך התחרות. כל טיסן שנכשל במבחן לא יטוס, אלא יוזז לסוף תור ההטסה ותינתן לו הזדמנות אחת נוספת לצלוח את המבחן. כל טיסן שנכשל גם במבחן השני יקבל תוצאת אפס (0) על כל סיבוב אשר הוא הטיס עד אותו מבחן. כל טיסן אשר נכשל בפעם השנייה במבחן יוכל להבחן שוב בסיבובים הבאים תוך שימוש באותן הוראות כמפורט לעיל. לא יטוס טיסן עד אשר הוא עבר את המבחן.
5.4. השופטים יעריכו כל סדרת תרגילים בכללותה על "תצוגת" הרעש הנובעת מהטיסן. בכל סדרת תרגילים ידועה או לא ידועה יתווסף ניקוד נוסף בטופס הניקוד בנוסף על התמרונים הנבחנים ("ניקוד הרעש"). לניקוד הרעש יהיה מקדם בהתאם לרמת המטיס (K VALUE) כמפורט להלן ("מקדם הרמה"):
UNLIMITE 5K
ADVANCE 4K
INTERMIDIATE 3K
SPORTMAN 2K
BASIC 1K
בתחתית כל דף תוצאות יהיו שלוש משבצות - רועש מידי, מתקבל על הדעת, שקט מאוד. השופטים יסמנו את אחת המשבצות בכל סדרת תרגילים שהמטיס מבצע. טבלאות אלו יחושבו לניקוד כדלקמן: רועש מידי – 0, מתקבל על הדעת – 5, שקט מאוד – 10. ציונים אלה יוכפלו במקדם הרמה הרלבנטי. אם שני שופטים בדעה אחת של או רועש מידי או שקט מידי על השופטים לתת עונש על רועש מידי ובונוס על שקט מידי. אם מטיס קיבל עונש של רועש מידי במהלך טיסתו, הוא ייודע על כך על ידי מנהל התחרות. המטיס יקבל הזדמנות לכוון את המנוע, ולהטיס שוב. כל מטיס אשר יקבל בשנית עונש של רועש מידי, במהך סדרה ידועה או לא ידועה, יודח מהמשך התחרות.
6. הוכחת סקייל
6.1. כדי להוכיח שהטיסן דומה למטוס אמיתי מסויים נדרשת מידת מה של קנה מידה למטוס אמיתי ("סקייל").
6.2. הוכחת סקייל של הטיסן מצוייה באחריות המתחרה.
6.3. הקו החיצוני הכללי של הטיסן יהיה דומה בצורתו למטוס האמיתי, אך לא דרושה עמידה בקנה מידה מדוייק. דמיון הטיסן יישפט על-ידי העמדתו במרחק של 3 מטר ובמבט בלבד.
6.4. אם המתחרה לא מראה עם הטיסן כל חומר להוכחת סקייל של הטיסן, ומנהל התחרות יכול לקבוע כי הוא העתק של מטוס אמיתי אז המתחרה יוכל להשתתף בתחרות עם הטיסן.
6.5. הסקייל יקבע לפי מוטת כנפיו של הטיסן והמטוס האמיתי. שינוי במוטת הכנף יגרום לשינוי בסקייל הכללי של הטיסן. רוחב ואורך הגוף כמו גם הגובה ושאר חלקים, לא יעברו את תחום השינוי של עשר (10) אחוז מהמטוס האמיתי, אך למעט פרופילי כנף ומשטחי היגוי בגודלם/צורתם. מנהל התחרות רשאי לאשר טיסה של טיסן אף אם אינו עומד בקריטריון זה.
6.6. בכל טיסן חתורכב בובת טייס תלת מימדית ולוח שעונים נראה לעין. חסרון של אחד מאלה בטיסן יגרום להפחתת ציון של אחד (1) אחוז. על אף האמור, מנהל התחרות רשאי לאשר טיסן אף אם אינו עומד בקריטריון זה וללא הפחתת ניקוד למתחרה.
7. חומרים
מבנה הטיסן צריך שיהיה סטנדרטים סבירים. מנהל התחרות או השופטים רשאים למנוע טיסת טיסן בתחרות או לפסול כל טיסן אם לדעתם הטיסן אינו עומד בסטנדרטים טובים של בניה וחומרים או שבמהלך התחרות נגרם לו נזק פנימי או חיצוני, וכתוצאה מכך הוא יכול לסכן את המטיס ו/או הצופים.
8. רמות הטסה
8.1. אירוע ו/או תחרות יחולקו לחמש רמות מתוך מטרה להגביר קושי: מתחילים (BASIC 411), ספורטיבי (SPORTSMAN412), ביניים (INTERMEDIAT 415), מתקדמים (ADVANCED 413), לא מוגבל (UNLIMITED 414).
8.2. ישנה אפשרות לביצוע טיסת סגנון חופשי (FREESTYLE) בת 4 דקות. על המטיס להתחרות תחילה באחת מהרמות המצוינות לעיל לפני הטסת טיסה בסגנון חופשי (FREESTYLE).
8.3. רמת/ות ההטסה בה יתחרו בכל תחרות תקבע ע"י קה"ל. הודעה על כך ועל כל שינוי בכללי ההטסה בתחרות יפורסמו לפחות 20 ימים לפני יום התחרות.
9. דרישות מהמתחרים
9.1. מתחרה רשאי להיכנס לכל אחת מרמות הטסה לפי בחירתו. לאחר שמתחרה נכנס לרמת הטסה מסויימת אין הוא רשאי לרדת לרמה נמוכה יותר, אלא לאחר קבלת אישור מועדת ספורט של קה"ל.
מתחרה שניצח ביותר משלוש (3) תחרויות, אוטומאטית יקודם לרמה מתקדמת יותר. המעבר לרמה הבאה יבוצע בתחילת השנה הקלנדרית הבאה.
9.2. עונת התחרויות תתחיל לאחר שינוי סדרות התרגילים ובהתאם לשינויים שיבוצעו באתר IMAC.
9.3. מתחרה חייב להשתתף בלפחות שלוש (3) תחרויות לפני שיהיה רשאי לעלות לרמה מתקדמת, אלא אם ניתן לו אישור לחרוג מכך ע"י ועדת ספורט של קה"ל.
10. טיסות רשמיות
10.1. טיסות רשמיות לסדרות הידועות (KNOWN).
10.1.1. טיסה רשמית של סדרה ידועה בתחרות היא טיסה אשר בוצעו בה שתי סדרות תרגילים ("סיבוב"). אם מגבלת זמן אינה מאפשרת סיבוב בן שתי סדרות תרגילים ניתן יהיה לכלול בסיבוב סדרת תרגילים אחת. למתחרה ינתן נסיון אחד לנסות להטיס כל סדרת תרגילים. הנסיון מתחיל כאשר המטיס (או עוזרו) מודיעים על התחלתו בעת שהטיסן נכנס לתחום האווירי או כשהטיסן מנדנד כנפיים בעת הכניסה לתחום האווירי.
10.1.2. כשסדרת תרגילים ידועה החלה ואחד השופטים סבור שהיא הופרעה בנסיבות שאינן קשורות במתחרה, רשאי המתחרה להשלים את אותה סדרה מאותו תרגיל שבו הסדרה שהטיס הופסקה.
10.1.3. אם מטיס לא יכול להשלים סדרת תרגילים ידועה בה החל עקב בעיות מכאניות בטיסן (לרבות כשל מנוע, רדיו וכדומה), המטיס יקבל ניקוד אפס (0) על כל תרגיל שלא בוצע מרגע התקלה. אם טרם החלו להטיס את סדרת התרגילים השניה וניתן להכין את הטיסן למצב טיסה (בהתאם לסעיף 7) המטיס יוכל להטיס את טיסנו בסדרת התרגילים השנייה.
10.2. טיסה רשמית לסדרות לא ידועות (UNKNOWN).
10.2.1. טיסה רשמית של סדרה לא ידועה בתחרות היא טיסה אשר בוצעה בה סדרת תרגילים אחת. למתחרה ינתן נסיון אחד לנסות להטיס את סדרת התרגילים. הנסיון מתחיל כאשר המטיס (או עוזרו) מודיעים על התחלתו בעת שהטיסן נכנס לתחום האווירי או כשהטיסן מנדנד כנפיים בעת הכניסה לתחום האווירי.
10.2.2. כשסדרת תרגילים לא ידועה החלה ואחד השופטים סבור שהיא הופרעה בנסיבות שאינן קשורות במתחרה, רשאי המתחרה להשלים את אותה סדרה מאותו תרגיל שבו הסדרה שהטיס הופסקה.
10.2.3. אם מטיס לא יכול להשלים סדרת תרגילים לא ידועה בה החל עקב בעיות מכאניות בטיסן (לרבות כשל מנוע, רדיו וכדומה), המטיס יקבל ניקוד אפס (0) על כל תרגיל שלא בוצע מרגע התקלה.
11. מספר טיסות
לא תהיה הגבלה למספר הטיסות אלא אם יש בעיית זמן ובשיקול דעת של מנהל התחרות.
12. המרחב האווירי האווירובאטי
בהתאם לסעיף 4.1 למדריך השופטים.
13. מגבלות זמן
13.1. למתחרה יהיו שתי (2) דקות להניע את המנוע של טיסנו. אם לאחר שתי דקות לא הצליח המתחרה להניע את המנוע, הוא יעבור לסוף תור ההטסה. אם המתחרה לא הצליח להניע את המנוע של טיסנו בפעם השנייה, הוא יקבל ציון אפס (0) על הסדרה באותו סיבוב.
13.2. למתחרה תהיה דקה אחת (1) מרגע ניתוק גלגלי טיסנו מהקרקע, כדי להיכנס לתחום האווירי האווירובאטי.
13.3. לא תהיה כל הגבלת זמן בזמן הטסת הסדרה.
13.4. למתחרה יהיו שתי (2) דקות מהרגע בו טיסנו יצא מהתחום האווירי האווירובאטי ועד לנחיתה, אלא אם קיבל הוראת עיכוב מאחד השופטים או ממנהל התחרות.
13.5. לפני כניסת הטיסן לתחום האווירי, המטיס רשאי לבצע מספר תרגילים מוגבל, כמו "חצי לופ", "חצי שמנייה קובאנית הפוכה", "חצי גלגול". אין לבצע תרגילים אלה בגובה נמוך.
14. שיטת ניקוד
14.1. כל הרמות ינוקדו לפי סולם של בין 0 ל- 10 נקודות. גם 0.5 (חצי נקודה) ניתנת לשימוש על-ידי השופטים. הנקודות יורדו על הטסה לא טובה של המטיס.
14.2. ערכי מקדם רמת הקושי ("factor K") יותאמו בנפרד לכל תרגיל בהתאם לחוקי קה"ל ולפי שינויים שבוצעו באתר IMAC. הניקוד בכל תרגיל של מתחרה יוכפל במקדם רמת הקושי שלו. ניקוד כל טיסה יהיה סכום של כל התרגילים המוכפלים במקדם רמת הקושי.
15. קביעת הדירוג
15.1. ניקוד סדרה:
15.1.1. ניקוד- מדריך תחרויות IMAC הרשמי או של קה"ל חייב להיות בשימוש, כדי לקבוע את מספר הסדרות שינוקדו ואת משקלן של הסדרות הלא ידועות בהתאם לתחרות. אם הוטסו רק 3 סדרות לא תנוקה אף סדרה, הוטסו 3-5 סדרות תנוקה סדרה אחת, הוטסו 6 סדרות ומעלה ינוקו 2 סדרות.
15.1.2. סדרות לא ידועות- סדרות אלו יוטסו פעם אחת בלבד. מדריך רשמי של IMAC או קה"ל יקבע איך תנוקדנה סדרות אלו.
15.1.3. ניקוד מאוחד- מאחדים את כל התוצאות של אותו מטיס והניקוד המאוחד הגבוה ביותר יקבע את המנצח.
15.1.4. נורמליזציה- כל סדרה תנורמל ל 1000 נקודות בהתאם לסעיף 15.4 להלן.
15.2. במקרה של שוויון בתוצאות, ניקוד הסדרה הטובה ביותר שלא נלקחה בחשבון של כל מתחרה ילקח בחשבון לצורך קביעת הדירוג.
15.3. אותו צוות שופטים ישפוט בכל סיבוב. ניתן להחליף בין השופטים בין הסיבובים.
15.4. כל סדרה תנורמל באופן שהמתחרה שזכה במספר הנקודות הגבוה ביותר יקבל 1000 נקודות. המתחרים האחרים ידורגו באופן יחסי אחריו כדלקמן: הניקוד הכולל של כל מתחרה יחולק בניקוד שקיבל המתחרה בעל התוצאה הגבוהה ביותר ולאחר מכן יוכפל ב 1000. לדוגמה: אם מתחרה 1 זכה ב-4850 נקודות על כל הסדרה שהטיס ומתחרה 2 זכה ב-4766.5 נקודות, אז מתחרה 1 יקבל 1000 נקודות ומתחרה 2 יקבל 982.78 נקודות (4766.5 לחלק ל-4850 שווה ל 0.9827 ותוצאה זו תוכפל ב-1000 והתוצאה תהא 982.78 נקודות).
16. תבנית ההטסה
16.1. התחרות תכלול סדרה תרגילים ידועה אחת (1) או יותר ויכולה לכלול סדרת תרגילים לא ידועה אחת או יותר. סדרת תרגילים לא ידועה יכול שתוטס פעם אחת בלבד בתחרות.
16.2. סדרות ותרגילים ידועים מוגדרים לפי סעיף 3.3 לעיל.
16.3. סדרת תרגילים לא ידועה יכולה להיכלל ברמות SPORTSMAN, INTERMIDIAT, ADVANCED, UNLIMITED, כשבכל אחת יהיו לא יותר מ-15 תרגילים.
16.3.1. סדרות תרגילים לא ידועות יפורסמו ביום התחרות או בלילה שלפני על מנת לאפשר למתחרים לדמיין את הטסתן. אסור להתאמן עם טיסן או סימולאטור על סדרות תרגילים אלו. מטיס שימצא או יוודע שעשה כן יפסל מהתחרות.
16.3.2. סדר התרגילים בסדרת תרגלים לא ידועה יקבע ע"י מנהל התחרות באופן אקראי.
16.4. המתחרה חייב להטיס את כל הטיסה בהתאם לסדר התרגילים של הרמה שלו. תרגילים שיבוצעו לא בהתאם לסדר הנכון או לא לפי הצורה הנדרשת יקבלו ניקוד אפס (0). תרגילים אשר יבוצעו בסדר ובצורה הנדרשת ינוקדו גם אם בוצעו לאחר תרגיל שקיבל ציון.
16.5. המראה ונחיתה לא נחשבים בתוצאות הניקוד. חשוב שהשופטים יראו את הטיסן ממריא ונוחת. הטיסן יכול להילקח למסלול או ממנו לפי רצן המטיס.
תוספות
.מוסיקה
1. המוסיקה תינתן על ידי המתחרה.
2. ניתן להשתמש בכמה מנגינות.
3. על המוסיקה לקבוע את הקצב ואת צורת הטיסה.
4. יש להביא דיסק נוסף וחיבור USB עם המוסיקה כגיבוי.
5. המוסיקה יכולה להתחיל על ידי המטיס או בעזרת אחד מאנשי הצוות.
.אפקטים מיוחדים
1. ניתן להשתמש בסטרימרים או פירוטכניקה אך הדבר צריך להיות מאושר קודם על ידי הצוות.
2. עשן מאושר אוטומאטית.
רמת הטיסה של המתחרה וניקוד הטיסה יעמדו ויקבעו על-פי תכנים אלו המצוינים להלן.
.קריטריוני שיפוט.א. איכות טכנית. רמת קושי כללית 90K
א.1. שימוש מלא של מעטפת הטיסה וניצול של אווירודינמיקה וכוחות ג'ירוסקופים מקדם קושי 20K.
מצופה מהמטיס לבצע טיסה מלאה בתוך מעטפת הטיסה של הטיסן. כלומר טיסה מלאה במסגרת המהירות ההאצה המותרים לטיסן. זמן התוכנית של הטיסה צריך להיות מחולק בין מהירות גבוהה או נמוכה. תרגילים ב-G גבוה או נמוך. G שלילי או חיובי. הטיסה צריכה לכלול הדגמה של טיסה נשלטת במהירויות נמוכות מעבר לגבולות ההזדקרות של הטיסן שימוש באוטו רוטציה וטיסות בזווית מאוד גבוהה, HIGHALPHA.
על השופטים להוריד ניקוד על איבוד שליטה במצבים כאלו, אשר מראים שהטיסן יצא משליטתו של המטיס. על המטיס להראות הטסה תוך שימוש בכל הצירים תוך שימוש בכוחות אווירודינמיים ידועים או כוחות ג'ירוסקופים המופקים מהמנוע, כמו TORQUEROLL, ניקוד גבוה יינתן לטייס אם יצליח לעשות כן.
שימוש חוזר ונשנה בתרגילים אלו יגרום להורדה בניקוד.
א.2. ביצוע תרגילים אישיים מקדם קושי 40K
על התרגילים להיות תחת שליטה מאה של המטיס. ניקוד גבוה יינתן למטיס אשר יבצע תרגילים שיתחילו ויסוימו בצורה מדויקת. אם משום מה נראה כי הטייס איבד שליטה על הטיסן והתרגילים שביצע הם לא כל כך בשליטתו, על השופטים להוריד ניקוד.
א.3. שימוש מלא ונכון בתרגילים שונים לכל אורך הטיסה. מקדם קושי 30K.
רצוי שיוטסו כמה שיותר תרגילים בזמן המוקצב. כמו גם כמה שיותר תרגילים על הצירים השונים ולא רק על ציר אחד או שניים. אם יבוצע שימוש חוזר באותו תרגיל יש לנקות ניקוד גם כן.
ב. רושם אומנותי.
ב.1. ריצוי השופטים ורצף התרגילים בצורתם הפתוחה והיפה. מקדם קושי 50K.
בסדר התרגילים אשר מבוצעת בצורה מדויקת ויפה כאשר כל תרגיל ותרגיל מתחיל ונעצר על ציר מסוים. כל תהליך זה צריך להיעשות בצורה יפה וחלקה. התרגיל הבא צריך להמשיך מאותה נקודת עצירה לא להשתהות ולא לעצור. לא לגרום לסדרת התרגילים להיעצר ולא לזרום.
כמובן שהשופטים צריכים לשים לב גם אם הטייס עוצר את הזרימה כדי לא לאבד אוריינטציה. על זאת יש להוריד ניקוד.
כאשר משמיעים את המוסיקה, עליה להיות בעלת מספר מקצבים איטיים או מהירי, בסדרה בת 4 דקות על השופטים לשים לב לטיסה אשר יש בה כל מיני מקצבים. שהמהירות של המטוס מאיטה או מאיצה, שינוי בגבהים וסיבובים פתאומיים.
ציון גבוה יינתן למטיס אשר יפגין רמה שכזו. יורדו נקודות לטייס אשר מטיס בצורה מונוטונית וצפויה מראש.
יש לתת ציון גבוה לטיסה עם כוריאוגרפיה ברמה גבוהה אשר מתואמת עימה בצורה יפה וזורמת, כמו כן על המוזיקה והטיסה להתמזג.
ב.2. הצגת יחיד ושילוב תרגילים בצורה טובה וזורמת האופטימאלית ביותר. מקדם קושי 40K.
תרגילים מסוימים יכולים לתת רושם שונה על ידי הצופים היושבים במקומות שונים. לדוגמה, נסיקה מעלה יכולה להיות ישרה או עם גלגול הטיסן, הרבה יותר מרשים. סחרור מטה יכול להיות שטוח ואם כבר שטוח אז הפוך כדי שהקהל יראה את החופה והצד העליון של הטיסן, זה מרשים ויפה. טיסה ב-KNIFE יכולה להיות עם החופה לכיוון הקהל ולא עם החלק התחתון העליון יותר יפה ויותר מושך את העין. לא לשכוח זה SHOW, על המטיס להציג את הטיסן שלו בצורה היפה ביותר באוויר.
על השופטים להוריד ניקוד אם לדעתם תרגיל לא ניראה טוב והטיסן גם כן.
דוגמה נוספת, תרגילים אופקיים יראו יותר טוב מקרוב מאשר מרחוק וכדומה...
כל תרגיל יש לו את המבט האופטימאלי בו הוא נראה בצורה הטובה ביותר. ניקוד גבוה יינתן לתרגילים אשר יראו כך.
ג. מיקום מקדם קושי 20K.
ג.1. כמה סימטרית נראת הטיסה ביחס לשופטים ולצופים.
ניקוד גבוה יינתן לטיסה אשר תהיה זהה לימין כמו לשמאל, למעלה כמו למטה.ככול שהסימטריות של הסדרה תהיה גבוהה יותר כך גם הניקוד. על הסדרה להתמקם בצורה כזאת שהיא תהיה צופיה על ידי השופטים ועל ידי הצופים.
2.17. שיפוט עיקרי של הטיסה ושל המטיס.
א. יכולים להיות כמה שופטים שרוצים. אומנם ככל שמספר השופטים גבוהי יותר כך גם הציון מתחלק ליותר חלקים וכך הממוצע יכול להיות יותר גבוה.
מומלץ על 3 שופטים לכל הפחות.
מומלץ שהניקוד הגבוה ביתר והנמוך ביותר יוסרו וכך הממוצע יהיה יותר שווה.
שאר התוצאות יוכפלו במקדם הקושי שלהם ויוספו כדי לקבל את התוצאה הסופית.
ב. כל קריטריון אשר הוזכר יישפט לפי ניקוד של 10 עד 0 (עשר עד אפס) בעליה של 0.1 הנקודה.
ג. אם הטייס נוחת כל עוד לא עברו 3 דקות וחצי של טיסה, לפני שעברו 210 שניות, הניקוד יחולק.
לדוגמה, הטייס נוחת אחרי 3 דקות של טיסה, מהרגע שמדדו לו זמן. השופטים ישפטו את הטייס כאילו הוא הטיס 4 דקות, אבל הוא יקבל רק 75% מערך הניקוד שהוא היה אמור לקבל, מאחר וחסרה לו דקה אחת מ-4 (3 רבעים). אם הטייס נוחת אחרי 3 וחצי דקות, אין עונש.
השופטים יפסיקו לספור נקודות לאחר ישמע הצפצוף או שיאמרו להם שנגמר הזמן של המטיס.
דוגמה נוספת היא אם נאמר כי הטייס נחת אחרי 2 דקות, ינוקו לו 50% מערך הטיסה.
ד. ישנם מצבים ספציפיים של בטיחות שיכולים לגרום לפסילה.
ד.1. ריסוק, לא עלינו, יגרום לפסילה, כמו גם כל נגיעה שאינה על הגלגלים, נגיעה עם מייצב כיוון אסורה בהחלט. במידה וכן התבצעה נגיעה תפסל הטיסה.
ד.2. אם הטיסן עובר את הקו המת זוהי פסילה.
ד.3. אם הטייס יטיס בצורה שמסכנת אותו או אחרים, הדבר יגרום לפסילה. באחריות מנהל התחרות.

חוקה לתחרות המסוקים 2011 PAMXTREME:
1) כללי:
- התחרות מוגדרת כתחרות רמה 1 EXPERTS– לאומית / ארצית.
- התחרות תכלול 2 מקצים: מוקדמות וגמר, בכל מקצה ידרש המטיס לבצע טיסה הכוללת:
- 3 תרגילי חובה מתוך ה-14 שרשומים מטה
- טיסת חופשית (FREESTYLE) בזמן מדוד של 4 דקות סה"כ.
- הטיסה תלווה בקטע מוסיקה.
- ככלל יכולים להשתתף מסוקים מגדלי להב 430 מ"מ ומעלה - חשמליים וניטרו.
- שימו לב: השופטים ממליצים על מינימום גדלי להב 550 מ"מ בעיקר בתרגילי חובה.
- כל מטיס מחויב בכרוז (Caller) – שיעמוד לצידו:
- על הנרשמים להודיע עד חודש לפני התחרות את שם הכרוז שלהם למזכירות.
2) הוראות בטיחות:
- בכפוף לתקנות ונהלי קלוב התעופה לישראל המצוינים בחוקה הכללית המופיעה באתר התחרות
- אסור לעבור אם המסוק את קו המטיס – מטיס שיעבור קו זה (לאחוריו) יפסל.
- באחריות המטיס לוודא תקינות ותחזוקה של המסוק.
- תפקיד הכרוז בנושא הבטיחות יהיה להתריע בפני המטיס על סיכונים הקיימים בשטח בזמן הטיסה וגם אלו של המטיס ומסוקו.
3) ביצוע טכני:
- מיקום המסוק בתחילת כל תרגיל נתונה לבחירת המטיס וכל עוד המסוק נמצא בשטח המוגדר להטסה – לשם הדוגמא – "יכול להתחיל תרגיל כאשר המסוק נמצא בגובה רב והפוך".
- כל מטיס רשאי לקבל בתחילת מקצה מספר שניות לבדיקת "איפוס" המסוק.
- במידה שתקרה תקלה במסוק בזמן טיסה , ינתן למטיס זמן "פציעות" להתגבר על התקלה עד 30 שניות, כל חריגה תגרור הורדה בניקוד, אלא אם כן החליט המטיס לפרוש.
- כל מקצה יורכב מ:
- תרגילי חובה – על המטיס לבחור תרגילים 3 מתוך 14 המצוינים מטה ולהעביר את בחירתו עד שבועיים לפני התחרות למזכירות.
- טיסה חופשית – FREESTYLEבה יוכל המטיס להראות את יכולות הטיסה שלו
- מוסיקה – המטיס יכול לשלב קטע מוסיקה שיעניק לו נקודות בונוס בתנאי שהמוסיקה תואמת לסגנון ההטסה.
- זמן המקצה יהיה 4 דקות לביצוע גם תרגילי החובה וגם ה- FREESTYLE
- תרגילי חובה:
- כל משתתף יצטרך לבחור 3 מה-14 תרגילים הבאים שנלקחו מתחרות ה- D3 מאסטרס:http://www.fly3dx.com/setManoeuvres.htm
- שימו לב לרמת הקושי של כל תרגיל, רמה קושי גבוהה יותר תעזור בניקוד בביצוע מוצלח.
- בכל אחד מתרגילי החובה על המטיס להביא את מסוקו לנקודת הפתיחה של התרגיל אותה הוא בחר ומשם על הכרוז להודיע על תחילת התרגיל בהרימו את ידו כסימון לשופטים שמתחיל תרגיל חובה. סדר התרגילים יהיה כסדר התרגילים שנבחרו ע"י המטיס ויודעו מראש. כך השופטים ידעו איזה סוג תרגיל לצפות.
- תרגילי החובה ינוקדו לפי:
- רמת קושי התרגיל
- דיוק התרגיל
- קצב טיסה אחיד
- שמירה על גובה אחיד – רצוי גובה סביר (לא גבוה מידיי ולא נמוך מידיי)
- סימטריה של התרגיל ביחס למיקום המטיס –פתיחה זהה לצדדים
- טיסה חופשית : FREESTYLE
- הטיסה החופשית תנוקד לפי:
- שוני התרגילים– יש להמנע מלחזור על תרגילים כמה פעמים
- מורכבות התרגילים – ניתן להשתמש גם בתרגילי החובה בטיסה זאת
- סגנון ואופי המטיס – תעוזה, יצירתיות, מיומנות שליטה
- שימוש במרחב ההטסה – סימטריה,גובה
- טיסה למוסיקה :
- על המטיס להעביר את קטע המוסיקה כשבועיים לפני התחרות למזכירות.
- על המטיס להביא איתו גם גיבוי מדיה של המוסיקה לתחרות.
- מטיס אשר לא ימסור בזמן את המוסיקה – לא יוכל להטיס עם מוסיקה וניקוד ירד אוטומטי על חוסר שילוב של מוסיקה בטיסה.
- הטיסה למוסיקה תנוקד לפי:
- התאמת התרגילים למוסיקה – בעיקר למקצב.
- תגובות הקהל לטיסה
- הטיסה כולה (כל חלקיה) תמדד בעד-4 דקות קצובות , המדידה תתבצע בעזרת הכרוז, כאשר המטיס מוכן לטיסה על הכרוז להרים את ידו לסימון ולהורידה ברגע שהמטיס מתחיל את הטיסה, את הטיסה על המטיס לסיים על הקרקע בסיום 4 הדקות , כמוכן ישמע צילצול בהיגמר הזמן. איחור לסיים טיסה בזמן יוריד נקודות.
- תפקיד הכרוז בסימון לתחרות – שימו לב על הכרוב יהיה להניף את ידו 4 פעמים במקצה:
- הרמה לצורך סימון שהמטיס מוכן להתחיל את המקצה והורדה כאשר המטיס מתחיל , כך יתחיל להמדד הזמן.
- הרמת יד שניה – סימון שתרגיל חובה ראשון מתחיל
- הרמת יד שלישית - סימון שתרגיל חובה שני מתחיל
- הרמת יד רביעית - סימון שתרגיל חובה שלישי ואחרון מתחיל
- המלצה: על הכרוז לתת למטיס בזמן טיסה חיווי על זמן הטיסה כדי שלא יחרוג מה-4 דקות.
4) דמי רישום וביטוח לתחרות
- על פי תקנון התחרות 2011 PAMXTREME


• 5.9. קטגורית F3P הטסת טיסנים אירובאטיים ממונעים בתוך אולם.
•
5.9.1 הגדרת טיסנים אווירובטיים ממונעים בתוך אולם
• זהו טיסן כנף קבועה, לא מסוק, אשר יכול לטוס בתוך אולם או מקום סגור. אשר יש לו אפשרות לבצע פעולות אווירודינאמיות בעזרת משטחי היגוי היכולים לשלוט על צירי העלרוד, גלגול וסבסוב על ידי מטיס הנמצא על הקרקע ומשתמש במכשיר רדיו לשליטה עליו
• 5.9.2 תכונות כלליות של טיסן האירובאטי ממונע בתוך אולם
משקל מקסימאלי של הטיסן כולל סוללה מוכן לטיסה.......................................300g
• חלקים חיצוניים אשר מורכבים על הטיסן ויכולים לפגוע ולפצוע חייבים להיות מכוסים ומוגנים, כדוגמת כן נסע וכדומה.
• הגבלים למנוע חיצוני : כל מנוע חיצוני יכול להיות מורכב למעט מנוע בעירה פנימי.
מנועים חשמליים מוגבלים למנוע בעל תצרוכת של 42 וולט לכל היותר.
• אין הגבל לגבי בונה הטיסן
• מכשיר הרדיו המותר לשימוש יהיה מכשיר בעל מעגל שידור חיצוני ללא אפשרות להחזרת מידע אחורה למטיס, כדוגמת טלמטריה וכדומה.
• טייס אוטומאטי אסור בהחלט כמו גם יכולת שידור לאחור של הגובה מצב סוללות ועוד.
• אסור השימוש במתגים מתוכננים מראש כמו גם טיימרים
מותרים :
1. מתגים אשר מגדילים או מקטינים את טווח תנועת ההגאים ואשר מופעלים ידנית על ידי המטיס
2. כל לחצן או מתג אשר מופעל על ידי המטיס בלבד
3. מתגים המופעלים בצורה ידנית ואשר משפיעים על ההגאים בצורה זאת או אחרת, מדפים לדוגמה.
• אסורים לשימוש:
• כפתורים לסנאפים עם כפתורי שעוני עצר
2. מכשירים אשר מתוכנתים לבצע סדרה של תרגילים ידועים מראש
3. טייסים אוטומאטיים אשר יכולים לשמור על איזון הכנפיים
4. שינוי פסיעת הפרופלור עם יכולת לתזמון, רק בטיסות דיוק בסגנון חופשי מותר.
5. כל אמצעי אלקטרוני לזיהוי והכרת קול.
6. כל מכשיר אשר יכול ללמוד תרגיל לתרגיל וטיסה לטיסה. A.I.
• .
• 5.9.3הגדרה של עוזר ומספר העוזרים למטיס
• עוזר מטיס יכול להיות ראש קבוצה, מתחרה אחר או כל איש רישמי אשר רשום לתחרות. כל מטיס רשאי לעוזר אחד בזמן הטיסה.
• 5.9.4 מספר הטיסות
• מתחרה זכאי לאותו מספר טיסות. רק טיסות שהושלמו יכנסו למחזור הניקוד ויחשבו.
• 5.9.5 הגדרת ניסיון
• יש ניסיון לטיסה כאשר המטיס מקבל אישור לעלות לטיסה.
אם המנוע נכשל בהנעה בתוך 1 דקה ולא הצליח בזמן הזה לתפעל את הטיסן ולהטיסו, עליו לפנות מיד את מקומו למתחרה הבא. אם המנוע הפסיק לעבוד אחרי ההמראה אך לפני שהטיסן עלה לאוויר, המטיס יכול לנסות שוב לעלות עם טיסנו תוך דקה.
• 5.9.6 מספר ניסיונות
• לכל מתחרה יהיה ניסיון אחד (1) לכל טיסה רשמית. ניסיון יכול לחזור על עצמו אם מנהל התחרות מנחה זאת וזאת אם יש סיבה אשר לא הייתה בשליטת המטיס, הטיסן לא מניע יש בעיה חשמלית ועוד...
המטיס יהיה זכאי לטיסה נוספת אם קרה הדבר בזמן הטיסה, אבל רק מרגע שהתחילה התקלה שלא בשליטת המטיס.
• 5.9.7 הגדרת טיסה רשמית
• טיסה רשמית היא טיסה אשר בוצע בה ניסיון הטסה לא משנה מה התוצאה.
• 5.9.8 סימון
• כל תרגיל יכול לקבל ציון מ-0 עד 10 ציון זה מוכפל בקושיות התרגיל. כל תרגיל שלא בוצע יצוין באפס.
• על התרגילים להתבצע במקום בו השופטים יכולים לשפוט אותו בקלות אם מסיבה כלשהי השופט לא יכול היה לצפות בתרגיל עליו לסמן אותו באותיות NO כלומר לא נראה.
• במידה וצוין המילה הזו יילקח הציון הממוצע בין השופטים האחרים.
• בטיסת FREESTYLE על השופטים לשפוט על פי סגנון הטיסה, יכולת אומנותית ויכולת כללית של המטיס הציונים שיתנו השופטים יהיה מ-0 עד 10. על השופטים לשבת בקו המקביל לקיר הארוך ביותר באולם ובמרכזו של הקיר
• השטח הטסה מוגבל לקירות, תיקרה וריצפת האולם. כמו כן ישנו את הקו ביטחון, שהוא הקו עליו יושבים השופטים. על הטיסן לעולם לא לחצות את הקו הזה. קו האמצע נמתח ממרכז האום היכן שיושבים השופטים ועד למרכז הקיר הארוך שמולם.
• המידות הרצויות של האולם צריכות להיות אורך 40 מטרים ורוחבו 20 מטרים. גובהו 8 עד 12 מטרים.
אין צורך באמצעים נראים או נשמעים כדי לומר למטיס על שטח המותר לטיסה.
אם הטיסן לא בטיחותי או אם ההטסה של המטיס אינה בטיחותית לפי השופטים, הם השופטים יכולים להורות למטיס לנחות.
הניקוד אשר השופטים נותנים לכל מתחרה יהיה נגלה ויוכל להיראות לצופים ולכל מי שירצה בכך.
• 5.9.9 סיווג
• כל הניקוד יתחיל מ-1000 נקודות. מטיסים שהגיעו ל-20 אחוז הראשונים בניקוד, מתוך לכל הפחות 5 מטיסים יוכלו להטיס 2 טיסות נוספות. .
• כל הניקוד על כל סיבוב יהיה כדלקמן :
המטיס הראשון הטיס מול מספר שופטים הניקוד המרבי אותו יוכל לקבל הוא 1000 לאחר מיכן יתוקנו הנקודות על פי הנוסחה הבאה.
• ניקוד : X=SX / SW * 1000
• ניקוד: ניקוד אשר ניתן למתחרה X
• : SX ניקוד אשר ניתן למתחרה X
• : SW הניקוד של המנצח של אותו סיבוב
• 5.9.10 שיפוט
o לכל תחרות F3P יש להביא לכל הפחות 3 שופטים ו-5 לכל היותר.
ב. לתחרויות גדולות יותר יכולות להיות כמה קבוצות שיפוט.
יש לבצע טיסות חימום לשופטים לפני התחרות כדי למנוע טעות בשיפוט.
• 5.9.11 ארגון תחרות אווירובאטית בתוך אולם
• ההגרלה לכל טיסה תעשה בתחילתה של כל סיבוב. אין לתת לתדר אחד להיות אחרי אותו מטיס עם אותו תדר כמו שלו.
אם ישנם קבוצות, על כל מתחרה מכל קבוצה להטיס במרחק מה מהמטיס של אותה קבוצה, יש לחצוץ אותם עם מטיס אחר אחד לפחות.
ב. בסבב השני הטיסות יתחילו מהאמצע של ההגרלה של הסבב הראשון. בטיסה השלישית הסדר יהיה כמו הטיסה הראשונה כלומר, כמו בהגרלה הראשונה שנעשתה בתחילת התחרות.
ג. בזמן הטיסה על המטיס להיות בקרבת השופטים ותחת השגחתו של מנהל קו המטיסים.
ד. יש לקרוא למתחרים לפחות 5 דקות לפני הזמן שבו רוצים למלא את קו המטיסים ולהכין אותו לטיסות.
• ה. אם התדר של המטיס נקי, הוא יקבל את המכשיר ברגע שיגיע לקו הטיסה. כך הוא יוכל לעשות בדיקת רדיו, אם יש בעיית תדר יש לתת לו לפחות דקה אחת לעשות בדיקת רדיו נוספת זאת בנוסף לדקה שיש לו להתנעת המנוע. יש להודיע למתחרה כי נגמרה לו הדקה של בדיקת הרדיו ושעכשיו יש לו עוד דקה להנעת הטיסן.
• 5.9.12 בצוע תרגילים
• בטיסות FREESTYLE השיפוט נעשה לכל אורך הטיסה.
ב. אם הטיסן נוגע בזמן הטיסה ברצפה בתקרה או בכל מתקן אחר הנמצא באולם לא מחשיבים זאת, הדבר היחידי שעליו יקבל המטיס אפס הוא אם הוא עבר את קו הבטיחות, כלומר ניתן לגעת עם הטיסן ברצפה בתקרה או במתקנים אחרים באולם במהלך הטיסה.
• ד. על המתחרה לאותת למפעיל המוסיקה על תחילת השיר. או עוזר המטיס שלו.
ה. זמן המוזיקה לא יהיה יותר מ-120 שניות כלומר 2 דקות +- 5 שניות
• ו. ניתן להשליך את הטיסן מהיד או להמריא אותו מהרצפה
• ז. הטיסה תסתיים לאחר שעברו 125 שניות עד אז על הטיסן לנחות או להיות בידיו של המטיס..
• 5.9.13 תוכנית תרגילים
• תחרות FREESTYLE היא תחרות בא מראה המטיס את הרמה האומנותית שלו בטיסה.
•
.קריטריוני שיפוט.
א. איכות טכנית. רמת קושי כללית 90K
א.1. שימוש מלא של מעטפת הטיסה וניצול של אווירודינמיקה וכוחות ג'ירוסקופים מקדם קושי 20K.
מצופה מהמטיס לבצע טיסה מלאה בתוך מעטפת הטיסה של הטיסן. כלומר טיסה מלאה במסגרת המהירות ההאצה המותרים לטיסן. זמן התוכנית של הטיסה צריך להיות מחולק בין מהירות גבוהה או נמוכה. תרגילים ב-G גבוה או נמוך. G שלילי או חיובי. הטיסה צריכה לכלול הדגמה של טיסה נשלטת במהירויות נמוכות מעבר לגבולות ההזדקרות של הטיסן שימוש באוטו רוטציה וטיסות בזווית מאוד גבוהה, HIGHALPHA.
על השופטים להוריד ניקוד על איבוד שליטה במצבים כאלו, אשר מראים שהטיסן יצא משליטתו של המטיס. על המטיס להראות הטסה תוך שימוש בכל הצירים תוך שימוש בכוחות אווירודינמיים ידועים או כוחות ג'ירוסקופים המופקים מהמנוע, כמו TORQUEROLL, ניקוד גבוה יינתן לטייס אם יצליח לעשות כן.
שימוש חוזר ונשנה בתרגילים אלו יגרום להורדה בניקוד.
א.2. ביצוע תרגילים אישיים מקדם קושי 40K
על התרגילים להיות תחת שליטה מאה של המטיס. ניקוד גבוה יינתן למטיס אשר יבצע תרגילים שיתחילו ויסוימו בצורה מדויקת. אם משום מה נראה כי הטייס איבד שליטה על הטיסן והתרגילים שביצע הם לא כל כך בשליטתו, על השופטים להוריד ניקוד.
א.3. שימוש מלא ונכון בתרגילים שונים לכל אורך הטיסה. מקדם קושי 30K.
רצוי שיוטסו כמה שיותר תרגילים בזמן המוקצב. כמו גם כמה שיותר תרגילים על הצירים השונים ולא רק על ציר אחד או שניים. אם יבוצע שימוש חוזר באותו תרגיל יש לנקות ניקוד גם כן.
ב. רושם אומנותי.
ב.1. ריצוי השופטים ורצף התרגילים בצורתם הפתוחה והיפה. מקדם קושי 50K.
בסדר התרגילים אשר מבוצעת בצורה מדויקת ויפה כאשר כל תרגיל ותרגיל מתחיל ונעצר על ציר מסוים. כל תהליך זה צריך להיעשות בצורה יפה וחלקה. התרגיל הבא צריך להמשיך מאותה נקודת עצירה לא להשתהות ולא לעצור. לא לגרום לסדרת התרגילים להיעצר ולא לזרום.
כמובן שהשופטים צריכים לשים לב גם אם הטייס עוצר את הזרימה כדי לא לאבד אוריינטציה. על זאת יש להוריד ניקוד.
כאשר משמיעים את המוסיקה, עליה להיות בעלת מספר מקצבים איטיים או מהירי, בסדרה בת 4 דקות על השופטים לשים לב לטיסה אשר יש בה כל מיני מקצבים. שהמהירות של המטוס מאיטה או מאיצה, שינוי בגבהים וסיבובים פתאומיים.
ציון גבוה יינתן למטיס אשר יפגין רמה שכזו. יורדו נקודות לטייס אשר מטיס בצורה מונוטונית וצפויה מראש.
יש לתת ציון גבוה לטיסה עם כוריאוגרפיה ברמה גבוהה אשר מתואמת עימה בצורה יפה וזורמת, כמו כן על המוזיקה והטיסה להתמזג.
ב.2. הצגת יחיד ושילוב תרגילים בצורה טובה וזורמת האופטימאלית ביותר. מקדם קושי 40K.
תרגילים מסוימים יכולים לתת רושם שונה על ידי הצופים היושבים במקומות שונים. לדוגמה, נסיקה מעלה יכולה להיות ישרה או עם גלגול הטיסן, הרבה יותר מרשים. סחרור מטה יכול להיות שטוח ואם כבר שטוח אז הפוך כדי שהקהל יראה את החופה והצד העליון של הטיסן, זה מרשים ויפה. טיסה ב-KNIFE יכולה להיות עם החופה לכיוון הקהל ולא עם החלק התחתון העליון יותר יפה ויותר מושך את העין. לא לשכוח זה SHOW, על המטיס להציג את הטיסן שלו בצורה היפה ביותר באוויר.
על השופטים להוריד ניקוד אם לדעתם תרגיל לא ניראה טוב והטיסן גם כן.
דוגמה נוספת, תרגילים אופקיים יראו יותר טוב מקרוב מאשר מרחוק וכדומה...
כל תרגיל יש לו את המבט האופטימאלי בו הוא נראה בצורה הטובה ביותר. ניקוד גבוה יינתן לתרגילים אשר יראו כך.
ג. מיקום מקדם קושי 20K.
ג.1. כמה סימטרית נראת הטיסה ביחס לשופטים ולצופים.
ניקוד גבוה יינתן לטיסה אשר תהיה זהה לימין כמו לשמאל, למעלה כמו למטה.ככול שהסימטריות של הסדרה תהיה גבוהה יותר כך גם הניקוד. על הסדרה להתמקם בצורה כזאת שהיא תהיה צופיה על ידי השופטים ועל ידי הצופים.
2.17. שיפוט עיקרי של הטיסה ושל המטיס.
א. יכולים להיות כמה שופטים שרוצים. אומנם ככל שמספר השופטים גבוהי יותר כך גם הציון מתחלק ליותר חלקים וכך הממוצע יכול להיות יותר גבוה.
מומלץ על 3 שופטים לכל הפחות.
מומלץ שהניקוד הגבוה ביתר והנמוך ביותר יוסרו וכך הממוצע יהיה יותר שווה.
שאר התוצאות יוכפלו במקדם הקושי שלהם ויוספו כדי לקבל את התוצאה הסופית.
ב. כל קריטריון אשר הוזכר יישפט לפי ניקוד של 10 עד 0 (עשר עד אפס) בעליה של 0.1 הנקודה.
השופטים יפסיקו לספור נקודות לאחר ישמע הצפצוף או שיאמרו להם שנגמר הזמן של המטיס.
דוגמה נוספת היא אם נאמר כי הטייס נחת אחרי 2 דקות, ינוקו לו 50% מערך הטיסה.
ד. ישנם מצבים ספציפיים של בטיחות שיכולים לגרום לפסילה.
ד.1. ריסוק, לא עלינו, יגרום לפסילה, כמו גם כל נגיעה שאינה על הגלגלים, נגיעה עם מייצב כיוון אסורה בהחלט. במידה וכן התבצעה נגיעה תפסל הטיסה.
ד.2. אם הטיסן עובר את הקו המת זוהי פסילה.
ד.3. אם הטייס יטיס בצורה שמסכנת אותו או אחרים, הדבר יגרום לפסילה. באחריות מנהל התחרות.
דמי רישום לתחרות :
חבר בקלוב לתעופה לישראל 25 שקלים.
שאינו חבר בקלוב לתעופה לישראל, 50 שקלים.